شرایط کارآموزی در خارج از کشور

شرایط کارآموزی در خارج از کشور

کارآموزی در خارج از کشور

یکی از بهترین روش‌‌‌ها برای رسیدن به هدف و شغل مورد علاقه‌تان، کارآموزی در آن شغل حین تحصیل است. گذراندن دوره‌‌‌های کارآموزی حین تحصیل با مزایای زیادی همراه است، از جمله کسب تجربه بیشتر در بازار کار مربوط به رشته تحصیلی‌تان.

یکی از دغدغه‌‌‌های دانشجویان حین تحصیل، یافتن شغل مرتبط به رشته آن‌‌‌ها پس از اتمام دوره تحصیلی است. کارآموزی برای محصلان به کشور‌ و محل زندگی آن‌‌‌ها ختم نمی‌‌شود، بلکه کارآموزی در خارج از کشور می‌تواند یکی از انتخاب‌‌های شما برای کسب تجربه بیشتر باشد. شما می‌توانید با زبان‌‌های مختلف آشنا شوید، از فرهنگ مردم آن کشور مطلع شوید و شیوه کاری و قوانین کار در آن کشور را بیشتر بشناسید.

کارآموزی در خارج از کشور می‌تواند فرصت خوبی برای یک ماجراجویی به یادماندنی در زندگی شما باشد و در عین حال به پیشرفت‌تان در زندگی و شغل آینده‌تان کمک بسیاری خواهد کرد. شما می‌‌توانید با اخذ ویزا کارآموزی کشوری دیگر، از جاذبه‌‌های دیدنی آن کشور بهره‌مند شوید و فرهنگ آن را نیز بشناسید.

همچنین یکی از مهم‌ترین ویژگی‌‌های کارآموزی در کشور‌‌های دیگر امکان ادامه شغل خود به صورت رسمی‌ است که منجر به دریافت ویزا آن کشور خواهد ‌شد. شما می‌توانید بر اساس رشته تحصیلی خود یک کشور خارجی را برای گذراندن دوره کارآموزی انتخاب کنید. به عنوان مثال، رشته‌های مربوط به فناوری در کشو‌ر‌‌‌های آلمان و ژاپن و رشته‌های مربوط به تجارت در کشور چین از اعتبار بیشتری برخوردار هستند و امکان پیشرفت را برای شما فراهم می‌‌کنند.

 

شرایط کارآموزی در خارج از کشور

تعداد زیادی از سازمان های بین المللی هر ساله دوره های کارآموزی با شرایط مختلفی برگزار می کنند. این دوره های کارآموزی، رایگان و گاهی پولی هستند. شرط اصلی شرکت در دوره ها داشتن رزومه مناسب و توانایی های کافی برای حضور در محیط کار است. در نظر باشید که تقاضا برای شرکت در دوره های کارآموزی خارج از کشور زیاد است و رقابت بالاست؛ پس با آمادگی روند درخواست را شروع کنید. شرایط کلی در ادامه آورده شده:

 
  • حداقل سن، 18 سال
  • تسلط به زبان انگلیسی یا زبان کشور مقصد
  • قبول کردن درخواست شما توسط سازمان مربوطه
  • دریافت ویزا
  • داشتن رزومه به روز
  • مدارک ازدواج (در صورت تاهل)
  • مدارک بیمه
  • تمکن مالی
  • دعوت نامه از سوی کارفرما
 

اقدامات لازم برای کارآموزی در خارج از کشور

تعداد زیادی از سازمان های بین المللی هر ساله دوره های کارآموزی با شرایط مختلفی برگزار می کنند. این دوره های کارآموزی، رایگان و گاهی پولی هستند. شرط اصلی شرکت در دوره ها داشتن رزومه مناسب و توانایی های کافی برای حضور در محیط کار است. در نظر باشید که تقاضا برا برای این که بتوانید شرایط کارآموزی در خارج از کشور را برای خود فراهم کنید، لازم است اقداماتی انجام دهید. یافتن محل مورد نیاز برای کارآموزی و کارورزی اولین قدم است. پس از آن لازم است تا رزومه و درخواست خود را ارسال نمایید. برای ارسال رزومه و نامه درخواست خود، باید مطابق با استاندارد های کشور مورد نظر اقدام نمایید. در ادامه لازم است که شرایط ویزا را برای مقصد مورد نظر خود بخوانید و تمام جوانب را بررسی کنید

 

یافتن کارآموزی با حقوق شرایط سخت تری دارد. پس باید به هزینه های زندگی هم دقت داشته باشید. به طور مثال برای کارآموزی در آمریکا باید هزینه های زندگی در آمریکا را نیز مورد بررسی قرار دهید. فرهنگ کشور مقصد را با جزئیات کاری آن بررسی کنید. در ادامه این که از دوره کارآموزی خود بیشترین و بهترین استفاده را ببرید. توانایی بازاریابی پس از کارآموزی خود انگیزه خوبی است. کارفرمایان همیشه به دنبال افرادی هستند که با تجربه بین المللی خود را متمایز کرده اند. دوره کارآموزی در خارج از کشور شما را در بازار کار یک قدم جلوتر می اندازد. همچنین یک تجربه سرگرم کننده و تحقق پذیر نیز خواهد بود.

مدارک مورد نیاز برای کارآموزی در خارج از کشور

مدارک لازم برای اخذ کارآموزی در خارج از کشور به دو دسته تقسیم می‌شوند. دسته اول مربوط به مدارک اخذ ویزای کشور مقصد و دسته دوم مربوط به مدارک مورد نیاز کارفرما است. مدارک مربوط به اخذ ویزا در سایت وزارت خارجه کشور مقصد درج شده است و معمولاً شامل مدارک شناسایی، مدارک ازدواج، تمکن مالی، دعوت‌نامه از سوی کارفرما، مدارک بیمه و عکس است.

مدارک مربوط به دوره‌های کارآموزی متفاوت است و بستگی به نظر کارفرما دارد. معمولاً شرکت‌ها و مؤسسات مدارک و شرایط لازم برای شرکت در دوره کارآموزی را با جزئیات اعلام می‌کنند. متقاضی شرکت در دوره کارآموزی علاوه بر تهیه این مدارک باید یک رزومه مناسب و قوی از خود تهیه کند تا بتواند شانس حضور در دوره کارآموزی را به دست بیاورد. یکی دیگر از مدارک لازم برای کارآموزی در خارج از کشور داشتن مدرک زبان است. جدا از زبان کشور مقصد، اغلب دوره‌های کارآموزی به زبان انگلیسی برگزار می‌شوند و تسلط به این زبان برای موفقیت در دوره لازم و ضروری است.

 

مدارک مورد نیاز برای کارآموزی در شرکت‌‌‌های مختلف متفاوت است. شما می‌‌توانید از طریق شرکت‌‌‌های معتبر که در این زمینه مشغول به کار هستند اقدام کنید و دنبال موقعیت کارآموزی مورد نظرتان بگردید. این روش برای شما هزینه‌‌‌هایی در بر خواهد داشت که در ازای خدماتی که آن شرکت به شما می‌‌دهد، باید آن را پرداخت کنید. یکی از مزیت‌‌‌های این روش احتمال بیشتر برای پیدا کردن دوره کارآموزی مورد نظرتان است.

همچنین می‌‌توانید از طریق وبسایت‌‌‌های معتبر و بین‌المللی اقدام کنید و پس از ارسال مدارک مورد نیاز منتظر شروع دوره کارآموزی خود باشید. اقدام برای کارآموزی از این طریق هزینه‌هایی برای شما نخواهد داشت اما امکان پذیرش شما از شرکت‌‌‌های برتر پایین‌تر خواهد آمد.

 

انواع کارآموزی در خارج از کشور

چند نوع شرایط متفاوت برای گذراندن کارآموزی خارج از کشور وجود دارد. هر نوع کارآموزی را انتخاب کنید شانس این را خواهید داشت که دانش آکادمیک خود را به تجربه کاری حرفه ای و تخصصی تبدیل کنید و به اعتبار بین المللی خود بیفزایید.

 

کارآموزی با حقوق

کارآموزی با حقوق در خارج از کشور، مختص شرکت ها و سازمان های بزرگ است. شرکت های بزرگ بودجه بیشتری دارند و طبیعتا در این سیستم ها می توانید موقعیت کارآموزی با حقوق مناسب خود را بیابید.

 

کارآموزی برای دریافت اعتبار و کسب تجربه

دوره های کارآموزی برای دریافت اعتبار و کسب تجربه برای کسانی است که می خواهند در زمینه شغلی خاصی مهارت های خود را ارتقا دهند. در واقع اگر می خواهید صرفا تجربه کسب کنید و دریافت حقوق برایتان اولویت ندارد، این موقعیت مناسب شماست.

 

کارآموزی بدون سود

کارآموزی بدون سود معمولا در سازمان هایی مانند خیریه ها، ادارات دولتی، دانشگاه ها، بیمارستان ها و مکان ها مذهبی انجام می شود. این نوع کارآموزی برای اهداف انسان دوستانه انجام می شود و حقوق مزایای خاصی ندارد. کارآموزی بدون سود نیز به اعتبار رزومه شما می افزاید.

 

کارآموزی کوآپ

تفاوت کارآموزی کوآپ با دیگر انواع، مدت زمان آن است. کارآموزی کوآپ برای کسانیست که در کانادا مشغول به تحصیل هستند و مدت آن 1 سال یا بیشتر است.

 

بهترین کشور‌‌‌ها برای کارآموزی

شرایط همه کشورها برای کارآموزی یکسان نیست. برای مثال کارآموزی در اروپا با کارآموزی در آمریکا شرایط یکسانی ندارد. پس باید زمان بگذارید و با توجه به شرایط خودتان بهترین کشورها برای کارآموزی را پیدا کنید.

کارآموزی در کانادا 

کارآموزی در آرژانتین 

کارآموزی در استرالیا 

کارآموزی در چین 

کارآموزی در اسپانیا 

کارآموزی در ایالات متحده آمریکا 

کارآموزی در نیوزلند 

کارآموزی در انگلستان 

کارآموزی در فرانسه 

کارآموزی در تایلند

 

مهاجرت از طریق کارآموزی 

اغلب برنامه‌های تحصیلی و دانشگاه‌هایی که دانشجوی بین‌المللی می‌پذیرند با مؤسسات همان کشور در ارتباط بوده و زمینه کارآموزی دانشجو را فراهم می‌کنند. دانشگاه‌های بزرگ و قدرتمند در خارج از کشور با مؤسسات و سازمان‌ها، کارخانه‌ها و دیگر شرکت‌هایی که برای کارآموزی مفید هستند در ارتباط بوده و اساتید می‌توانند زمینه کارآموزی در این شرکت‌ها را مهیا کنند.

اخذ اقامت

اخذ اقامت با کارآموزی امکان پذیر است. شما با ویزای تحصیلی یا کاری می توانید در دوره های کارآموزی خارج از کشور شرکت کنید؛ اما معمولا افراد با ویزای توریستی به کشور مقصد سفر می کنند. اگر کارآموزی را به موفقیت پشت سر بگذارید امکان دارد خود شرکت شما را استخدام کند و یا در سازمانی دیگر شغل پیدا کنید. در این صورت می توانید ویزای خود را دائمی کنید و از کشوری که در آن کارآموز بودید، اقامت بگیرید.

 

کارآموزی آنلاین در خارج از کشور

از زمان شیوع کرونا بعضی از شرکت های بین المللی دوره های کارآموزی را به صورت آنلاین برگزار می کنند. این بهترین فرصت است برای کسانی که امکان مسافرت به کشوری دیگر را ندارند و یا نمی خواهند هزینه کنند. به عنوان مثال کشوری مانند سوئیس که قوانین سختی برای صدور ویزا دارد، دوره های کارآموزی سوئیس را به صورت آنلاین برگزار می کند. مایکروسافت نیز از این قافله عقب نمانده. دوره کارآموزی مایکروسافت یکی از معروف ترین دوره های آنلاین است. این دوره رایگان می باشد و در پایان دوره گواهی رایگان صادر می کند.

 

نکات مهم کارآموزی در خارج

محل درخواست را نهایتا به دو کشور محدود کنید. کشورهایی که شانس بیشتری برای گرفتن موقعیت کارآموزی از آنها دارید و مناسب شما نیز هستند. طبیعتا 2 درخواست که برای آن وقت گذاشته اید موثرتر است نسبت به 10 درخواست که زمان زیادی برایشان صرف نکرده اید. مقررات کشورها برای دریافت ویزا متفاوت است، مراقب باشید وقت خود را تلف نکنید.

بعضی از شرکت ها در تمام طول سال کارآموز می گیرند اما شرکت های بزرگ برنامه های کارآموزی تابستانی دارند. در نتیجه زمان خاصی از سال را به ثبت نام در این برنامه ها اختصاص می دهند. به زمان محدود شرکت ها برای ثبت نام دقت کنید.

یک نامه حرفه ای بنویسید و به کارفرما بگویید چرا شما برای شرکت آن ها مناسب هستید و بالعکس! اگر می دانید چه کسی نامه ها را می خواند، متن را مستقیما خطاب به او بنویسید.

حتما قبل از انجام این کار برنامه ریزی مالی داشته باشید. هزینه های بالقوه زندگی در آن جا را در نظر بگیرید و با حقوق کارآموزی مطابقت دهید. شما باید اطلاعات دقیقی از اجاره خانه، هزینه خورد و خوراک، هزینه حمل و نقل و ... داشته باشید.

 

بهترین زمان اقدام برای کارآموزی در خارج از کشور

اگر دنبال اقدام برای کارآموزی در خارج از کشور هستید. این نکته را در نظر داشته باشید که هر یک از پیشنهاد‌‌‌های کارآموزی یک مهلت زمان مشخصی برای ارسال مدارک دارند.

زمان ارسال مدارک برای کارآموزی‌‌‌های تابستانه در اوایل ماه نوامبر شروع می‌‌شوند. ثبت‌نام برای بعضی از برنامه‌‌‌های کارآموزی بزرگ در شرکت‌‌‌های بین‌المللی زودتر از حالت معمول شروع خواهد شد تا متقاضیان بیشتری برای ارسال مدارک خود اقدام کنند. به طور کلی زمان آغاز اکثر درخواست‌های کارآموزی بین ماه‌های ژانویه و آوریل است. ارسال مدارک برای درخواست کارآموزی در خارج از کشور را هر‌چه زودتر شروع کنید، امکان پذیرش بیشتری خواهید داشت.

 

سوالات متداول در ارتباط با شرایط کارآموزی در خارج از کشور

 

چه روش هایی برای مهاجرت به خارج از کشور وجود دارد؟

برای مهاجرت به خارج از کشور می توان با مهاجرت کاری، تحصیلی، سرمایه گذاری، ازدواج و غیره اقدام نمود.

 

آیا با کارآموزی می توان به جهت مهاجرت اقدام نمود؟

بله برای کارآموزی می توان گزینه مهاجرت را داشت.

 

اولین اقدام به جهت کارآموزی در خارج از کشور چیست؟

اولین قدم یافتن مکان مناسب برای کارآموزی است.

 

آیا می توان برای کارآموزی در خارج از کشور بورسیه دریافت نمود؟

بله برخی از موسسات هستند که از کارآموزان برای مسکن، شرایط زندگی و غیره حمایت می کنند.

 

آیا برای یافتن کارآموزی در خارج از کشور می توان با وب سایت های کاریابی فعالیت نمود؟

بله برخی از وب سایت های کاریابی دوره های کارآموزی را هم معرفی می کنند.

 

آیا تحصیل در خارج از کشور می تواند موقعیت کارآموزی را فراهم کند؟

بله با تحصیل در خارج از کشور می توانید موقعیت های کارآموزی را راحت تر پیدا کنید.

 

آیا شرایط کارآموزی در خارج از کشور با حقوق هم امکان پذیر است؟

بله برخی از دوره های کارآموزی همراه با حقوق هستند.

 

چه شرکتهایی برای کارآموزی در کشور های مختلف اقدامات انجام می دهند؟

برخی از شرکت های بزرگ مانند H&M ، L’Oreal و Goldman Sachs به ارائه دوره های کارآموزی می پردازند. 

 

آیا برای کارآموزی در خارج از کشور تنظیم رزومه لازم است؟

بله برای کارآموزی لازم است تا به تنظیم دقیق رزومه خود بپردازید.

 

آیا کارآموزی در خارج از کشور بر یافتن کار پس از آن تاثیر دارد؟

بله دوره های کارآموزی در خارج از کشور امتیاز بزرگی برای کار محسوب می شوند.

 

آیا امکان دریافت دوره های مجازی کارآموزی در خارج از کشور موجود است؟

بله برخی از دوره های کارآموزی به صورت مجازی در دسترس هستند.


 

ثبت دیدگاه جدید

1 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *
    • لادن
        • لادن
        • 8 ماه پیش
      • میخوام برای کارآموزی در کانادا اقدام کنم.